Position Paper COGEN over de aanpak steunmechanisme bij negatieve marktprijzen

Op 20 november werd COGEN ontvangen op het Kabinet van de nieuwe minister van Energie Zual Demir voor een overleg. De doelstelling was om de punten uit onze “Formateursnota Vlaamse Regering” te bespreken. Tijdens het gesprek werd naar een standpunt gevraagd inzake het aanpassen van de steunmechanismes (warmte-krachtcertificaten - groenestroomcertificaten) bij negatieve prijzen. Naar aanleiding hiervan heeft COGEN haar reflecties en voorstellen op papier gezet. Op 27 november werd dit aan het WKK-platform voorgelegd. De finale versie (link) werd op 1 december overgemaakt aan het kabinet en VEA met het uitdrukkelijk verzoek dat de Vlaamse Regering tegenover de Europese Commissie de belangen van onze sector en industrie zou verdedigen. We vinden immers dat er binnen de Belgische regelzone in feite geen marktfalen is. Lees ook zeker het artikel over negatieve prijzen in Duitsland in onderstaand item.

Geplaatst op 15 januari 2020