Geachte leden,
Zoals eerder aangekondigd in ons ledenbericht van 6 november 2025 heeft de FOD Economie een studie besteld bij Climact en Aurora omtrent de impact van mogelijk CO2 trajecten binnen het “Capacity Remuneration Mechanism (CRM)”. De idee is om de thresholds inzake jaarlijkse fossiele CO2 emissies voor een mogelijke deelname aan de veiling te verstrengen naar de toekomst toe, en zo het CRM in lijn te houden met de doelstellingen inzake klimaatopwarming.
Het doelpubliek van de respondenten zijn zowel relevante sectororganisaties, alsook de individuele CRM capaciteitshouders en transmissienetbeheerders.
Mogen wij U daarom vragen om:
- voor CRM capaciteitshouders: een individueel antwoord in te dienen bij CLIMACT tegen 28 november 2025 door dit formulier in te vullen en te verzenden naar nbi@climact.com, met Olivier Squilbin (os@climact.com) en Dimitri Krings (dkr@climact.com) in CC. Als capaciteitshouder selecteert U 'Capacity holder' in het tabblad 'Respondant details' als type organisatie, om de voor U relevante vragen te kunnen raadplegen en invullen. Bij eventuele vragen kan U rechtstreeks contact opnemen met Climact.
- voor alle leden: indien u relevante informatie kan aanleveren omtrent de CAPEX, FOM en VOM mag u deze bezorgen aan stefaan.reyniers@cogenvlaanderen.be tegen maandagavond 24 november 2025. Zie onderstaande toelichting over hetgeen we wensen aan te leveren in het kader van deze consultatie. Met behulp van uw antwoorden kan een algemene reactie vanuit COGEN Vlaanderen worden voorbereid.
Bijkomende toelichting omtrent de input die we vanuit COGEN Vlaanderen wensen aan te leveren:
- We willen ons beperken tot 4 ruime technologieën.
- Grote WKK op basis van gasturbine (5-20 MWe) met stoomlevering (10 bar) als warmtevector op basis van aardgas
- Grote WKK op basis van gasturbine (5-20 MWe) met stoomlevering (10 bar) als warmtevector op basis van een hernieuwbare brandstof (RED III richtlijn)
- Grote WKK op basis van verbrandingsmotor (1-5 MWe) met heet water (90-110 °C) als warmtevector op basis van aardgas.
- Grote WKK op basis van verbrandingsmotor (1-5 MWe) met heet water (90-110 °C) als warmtevector op basis van een hernieuwbare brandstof (RED III richtlijn)
- We zullen een traject 2035-2050 veronderstellen, waarbij er een graduele overgang is van aardgas naar hernieuwbare brandstoffen. Ons idee is hierbij dat dit eerder gebeurt door ombouw van de installatie en minder door een evolutie in de brandstoffen mix. We zullen wel wijzen op het feit dat alle WKK’s perfect compatibel kunnen zijn en blijven met de brandstoffen die in CCGT een gebruikt worden (dus ook H2).
- Het betreft de fossiele CO2 emissies en dit enkel met focus op de elektriciteitsvector (gr CO2/kWhe), dus na aftrek van een deel van de emissies die, zoals nu, toegekend worden aan de geleverde nuttige warmte. We zouden werken met 85% totaal rendement en 40% elektrische rendement voor GT-WKK en 95% totaal rendement bij 44% elektrisch rendement voor ICE-WKK
- De CAPEX kosten zijn deze die normaal in aanmerking genomen moeten worden voor het verzekeren van elektrische opwek capaciteit. Investeringen die te maken hebben met het uitkoppelen/produceren en transporteren van nuttige warmte (stoom, heet water, hete lucht,…) zijn dus niet inbegrepen. Als grote blokken zien we bijgevolg:
- Motor of gasturbine
- Alternator
- Opvoer/scheidingstransfo en noodzakelijke delen van de brandstofaansluiting (incl opslagtank voor hernieuwbare brandstoffen) en de elektrische aansluiting
- Randapparatuur zoals geluidsdemping, installaties om de emissiegrenzen binnen milieuvergunning te halen, meetinstallaties om aan de CRM te voldoen (elektriciteit en warmte), noodkoeling of aanpassingen die toelaten om als nog in open cycle te kunnen draaien (bv bypass stack en noodkoeling) in uitzonderlijke omstandigheden (i.e. wegvallen warmteklant).
- De Fixed Operating en Maintenance (FOM) kosten
- Specifiek voor de uitbating met een focus op elektriciteitsopwekking : €/kWe/jaar
- De Variabele Operating en Maintenance (VOM) kosten
- Specifiek voor de elektriciteitsopwekking (normaal dus geen waterbehandeling, onderhoud van stoomketel, recuperatie van condensaten of retourstromen)
- Exclusief de brandstofkosten zelf, maar inclusief eventuele complexiteiten ivm de brandstof (opzuivering)...
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groeten,
COGEN Vlaanderen